top of page

קופת גמל להשקעה מול פוליסת חסכון

חסכתם קצת כסף ואתם מחפשים אפיקי השקעה חוץ בנקאיים. וודאי עלו לאוויר שמות כמו פוליסת חסכון או קופת גמל להשקעה. מדובר בשני מוצרים המתחרים באפיקים המסורתיים כמו קרנות נאמנות הנרכשות דרך הבנק. אבל מה בדיוק ההבדל בין פוליסת חסכון לבין קופת גמל להשקעה?



אנחנו נבחן בפוסט הזה את שני המוצרים לפי מספר קריטריונים:


מגבלת הפקדה: בעוד בקופת גמל להשקעה אתם יכולים להפקיד עד 71 אלף שקל (נכון ל-2019) בכל שנה קלנדרית, בפוליסת חסכון אין מגבלה לסכום ההפקדה. יש לכם סכום של 300 אלף שקל? לא תוכלו להכניס את כולו לקופת גמל להשקעה. (אגב ההגבלה היא 71 אלף לשנה קלנדרית לתעודת זהות ככה שאם אתם זוג עם ילד אתם יכולים תיאורטית להגיע גם ל-210 אלף שקל בשנה).


הטבות מס: באופן כללי, מדובר בשני מכשירי השקעה וולנטרים ולכן בשונה מהפקדה לתוכנית הפנסיה, אין כאן הטבות מס במועד ההפקדה. עם זאת, קופת גמל להשקעה נולדה בין היתר כדי לעודד אנשים להגדיל את החסכון הפנסיוני שלהם ולכן כל עוד תימשכו את הכסף מקופת הגמל להשקעה רק בגיל 60 וצפונה וכל עוד תמשכו אותו בצורת קצבה - אזי כל הרווחים שהכסף עשה בשנות ההשקעה יהיו פטורים ממס רווחי הון (זהו מס שמשלמים על רווחי ההשקעה והוא עומד על 25% ריאלי). נוסיף גם כוכבית ונכתוב שאם אתם ילידי 1947 ודרומה, אתם זכאים להטבת מס מוגבלת על הרווחים בפוליסת חיסכון.


שינוי מסלול השקעה: אין הבדל בין שני המכשירים ושניהם מאפשרים לשנות מסלולי השקעה ללא אירוע מס. מה זה אומר? נניח ושמתם 100 אלף שקל במסלול מנייתי וכעבור 10 שנים (ותשואות יפות) אתם רוצים להוריד את רמת הסיכון. במקרה כזה אתם יכולים פשוט לתת הוראה לשינוי מסלול ההשקעה למסלול סולידי יותר ובמועד השינוי אין צורך להתחשבן ולשלם מס על הרווחים שהופקו עד כה. את מס רווחי ההון תשלמו רק במועד המשיכה הסופית של הכספים.


הנקודה הזאת שאולי נשמעת לכם מעט שולית ולא חשובה, יכולה לשחק לטובתכם שכן היא מאפשרת לנו לדחות את תשלום המס למועד מאוחר יותר. המשמעות: בינתיים סכום כסף גדול יותר יוכל להמשיך לעבוד ובתקווה לצבור תשואות ורווחים.


בואו נדבר במספרים: תחשבו שאחרי עשור ה-100 אלף שלכם שווים ריאלית 160 אלף שקל. בפוליסת חסכון וקופת גמל להשקעה ה-160 אלף ימשיכו לעבוד גם במסלול הסולידי יותר. במכשירים אחרים (למשל קרנות נאמנות) רק 145 אלף ימשיכו אתכם למסלול הסולידי ויצברו רווחים כי כבר שילמתם 15 אלף שקל לקופת המדינה.


שינוי חברה מנהלת: כאן אמור להיות יתרון לקופת גמל להשקעה שכן על פי התקנות יהיה אפשר לנייד קופת גמל להשקעה בין חברות ללא אירוע מס בעוד בפוליסת חסכון מעבר בין חברות שונות גורר אירוע מס. נעשה את זה הכי פשוט: רציתם להעביר את הכסף מקופת גמל להשקעה של פסגות לפניקס? (דוגמא בלבד) על פניו אין בעיה ואפשר להעביר את הכסף מבלי להתחשבן על הרווחים שנעשו. בפוליסת חסכון אם תבקשו לעבור ממגדל למנורה תצרכו לשלם מס על הרווחים שהיו במגדל ורק אחרי שהקטנתם את סכום שבידכם (כי שילמתם מס) תוכלו לעבור לחברה אחרת. נוסיף גם פה כוכבית: להכשרה ביטוח יש פוליסת חסכון שמאגדת בתוכה את בתי ההשקעות הגדולים ביותר (אלטשולר שחם, ילין לפידות, פסגות ועוד) ושם ניתן להעביר כספים בין בתי השקעות ללא אירוע מס למרות שמדובר בפוליסת חיסכון.


נזילות: אין הבדל ובשני המקרים הכסף נזיל ויכול לנחות אצלכם בחשבון בתוך מספר ימים (כמובן בניכוי מס רווחי הון).


דמי ניהול: דמי הניהול הממוצעים של קופת הגמל להשקעה עומדים איפשהו בין 0.6%-0.8%, תלוי בקופה ותלוי בסכום ההשקעה. בפוליסת חסכון דמי הניהול הממוצעים גבוהים יותר נעים סביב 0.8%-1.1%.


שקיפות: בפוליסת החסכון וקופות הגמל להשקעה - בניגוד למוצרים שנסחרים בבורסה כמו קרנות נאמנות - אין נגישות ושקיפות מיידית. במוצרים האלו אין לכם יכולת לנתח ולהבין בדיוק ממה מורכב תיק ההשקעה שלכם ברמת המניה הבודדת וכדומה.


אפשרות למינוף: אחד המאפיינים של פוליסת החסכון הוא האפשרות להתמנף. מה זה אומר? לשים כסף להשקעה בפוליסת חסכון, הכסף הזה עובד וצובר תשואות (או הפסדים) ובמקביל לקחת חלק מהכסף הזה כהלוואה ולהשקיע אותו באפיקים אחרים. כך למשל אדם יכול לשים בפוליסת חסכון 600 אלף שקל ולקחת כ-420 אלף כהלוואה בריבית נמוכה ולהשקיע אותם במקום אחר (נדל"ן חול, קרן הלוואות וכדומה). מה השגנו בזה? במקום 600 אלף שקל יש לנו מיליון שקל שעובדים ומחפשים תשואה. הדבר הזה יכול להגדיל משמעותית את הרווחים שלנו אך במקביל חשוב להבין גם את הצד השני כי אם ההשקעות שלנו מפסידות - ההפסד יהיה גדול יותר במצב של מינוף.


איפה "קונים" את זה? בניגוד לקרנות נאמנות וקרנות סל אותם משווקים יועצי ההשקעות בבנקים או שניתן לרכוש באופן אישי במערכות המסחר העצמאיות של בתי ההשקעות, את פוליסת החסכון וקופת הגמל להשקעה "רוכשים" לרוב דרך בעלי רישיון פנסיוני. כלומר אתם לא יכולים ללכת לבנק ולבקש קופת גמל להשקעה מהסיבה הפשוטה שהיועץ בבנק לא יכול לשווק את המוצר הזה. חשוב להכיר בזה כדי להבין את מפת האינטרסים של כל גוף וגוף.



קופת גמל להשקעה מול פוליסת חסכון חיסכון
* התקנות טרם אושרו סופית ** הערכה בלבד והטווח יכול להיות רחב יותר

**

אין לראות בפוסט ייעוץ להשקעה מכל סוג שהוא והמידע הוא להנגשה בלבד והכרת המוצרים והמושגים הפיננסיים.


296 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page