top of page

כל מה שרציתם לדעת על קופת גמל להשקעה

עודכן: 7 בפבר׳ 2022

לצד מוצרי השקעה כמו קרנות הנאמנות וקרנות הסל, החלו בשנים האחרונות להבליח מוצרי השקעה המנוהלים על ידי חברות הביטוח או בתי ההשקעות ומציעים אלטרנטיבה למוצרים המסורתיים. אחד האפיקים הפופולריים ביותר כיום הוא קופת גמל להשקעה.


מה הם המאפיינים של קופת גמל להשקעה?

  • תקרת הפקדה של עד כ-70 אלף שקל בשנה קלנדרית (הסכום משתנה מעט בכל שנה)

  • קופה נזילה - ניתן למשוך את הכספים מתי שרוצים

  • הטבת מס במשיכה בגיל פרישה

  • מעבר בין מסלולי השקעה לא גורר אירוע מס

  • מעבר בין חברות שונות לא גורר אירוע מס

  • דמי ניהול ממוצעים של 0.6%-0.8%

  • השקעה בנכסים סחירים ולא סחירים



בואו נדבר רגע על כל נקודה ונקודה


תקרה הפקדה: קופת גמל להשקעה נפתחת לפי תעודת זהות. כלומר היא רשומה על אדם אחד בלבד. חשוב להבין שאי אפשר להפקיד כמה כסף שאנחנו רוצים כל שנה ושיש תקרת הפקדה של 70 אלף שקל - או אם תרצו: 5,800 שקל כל חודש (בפועל, ב-2019, הסכום קצת גבוה יותר ועומד על 71,121 כי הסכום משתנה מעט משנה לשנה בהתאם למדד). למה זה נוצר? כי לקופה הזאת יש הטבת מס משמעותית בגיל 60 ולכן באוצר לא רצו שהוא יהפוך להיות מכשיר של תכנוני מס למשפחות אמידות (נרחיב על הטבת המס ממש עוד רגע).


קופה נזילה: אוקיי, השקענו. מתי נוכל למשוך את הכסף? אז בניגוד לקופת גמל לחסכון שהיא מכשיר פנסיוני ונעולה למשיכות עד הפרישה, קופת גמל להשקעה היא קופה נזילה שניתן למשוך את הכסף מתי שרק רוצים (שימו לב: זמן הפדיון של הכספים הוא לרוב 4-5 ימי עסקים שבמהלכם הכסף עדיין מושקע בשוק ועדיין חשוף לתנודות השוק). אם נמשוך את הכסף לפני גיל 60, נשלם מס של 25% על הרווחים שההשקעה הניבה בניכוי האינפלציה (כמו קרנות נאמנות, קרנות סל או כמעט כל השקעה אחרת).


הטבת מס בפרישה: התקנות של הקופה הזאת אומרת שמשקיע שיחכה עד גיל 60 וימשוך את הכסף כקצבה (כפנסיה ולא משיכה חד פעמית גדולה) יקבל פטור ממס רווחי הון על כל הרווחים שהקופה השיאה.


אתם בני 30? 40? זה אולי נשמע רחוק ולא יותר מדי מעניין אתכם עכשיו אבל האופציה הזאת של לחכות לגיל 60 ולקבל פטור מלא ממס רווחי הון לא עולה כסף. זה לא שצריך לשלם כדי שישמרו לכם את האפשרות הזאת ולכן זו בהחלט תוספת חשובה. בגיל פרישה האופציה הזאת יכולה להיות שווה הרבה מאוד כסף וגם להיות אחלה פתרון להגדלת הפנסיה החודשית.


מעבר בין מסלולי השקעה: עוד נקודה נחמדה בהחלט בקופת גמל להשקעה הוא האפשרות לשנות את מסלולי ההשקעה שלנו מבלי לממש אותה בפועל ולשלם עליה מס. תחשבו שקניתם קרן נאמנות מנייתית של בית השקעות X וכעת אחרי מספר שנים, אחרי שההשקעה עשתה רווחים יפים, אתם רוצים להשקיע את הכסף במסלול סולידי יותר שכן בקרוב תצטרכו את הכסף. במקרה של קרן נאמנות - תצטרכו למכור, לשלם 25% מס רווחי הון על הרווחים היפים שעשיתם וכעת להכניס את הכסף (בניכוי הביס שהמדינה נגסה) למסלול סולידי יותר.


בקופת גמל להשקעה אין אירוע מס בעת שינוי מסלול ההשקעה. התחלתם הכי חזק שלכם ורציתם להגביר בהמשך? אפשר. רוצים להוריד את רמות הסיכון? אפשר. רוצים לעבור למסלול פאסיבי עוקב מדדים? אפשר. כל שינוי כזה גורר חתימה על טפסים ולוקח בערך 3-4 ימי עסקים (שוב, בינתיים הכסף מושקע לפי המסלול הישן וצובר את הרווחים/הפסדים שלו) אבל אין פה אירוע מס ואין ניכוי של 25% מהרווחים - דבר שעשוי להוות יתרון כמובן.

איך בוחרים את הקופה הנכונה?

ראשית, חשוב לבחור קודם כל את מסלול ההשקעה לפי רמות הסיכון (והסיכוי) המתאימות עבורכם, לאופק ההשקעה ולמטרה שלכם. לאחר מכן ניתן להיכנס לאתר גמל-נט של רשות שוק ההון ולהשוות בין המסלולים והתשואות. הדבר הזה הוא קצת טריקי משתי סיבות: הראשונה, גמל להשקעה הוא מכשיר חדש שנוסד בסוף 2016 ולכן אין לנו כאן השוואה ארוכת טווח (אפשר להסתכל על קופות גמל רגילות כסוג של אינדיקציה). השניה - תשואות העבר לא בהכרח מנבאות את תשואות העתיד.


אחרי שאמרנו את זה, בשנה האחרונה (היתה שנה חזקה מאוד בשוק) התשואה הממוצעת בקופת גמל להשקעה עמדה על מעל 9%. לצורך השוואה התשואה הממוצעת בקרנות ההשתלמות עמדה על 7.5%. לצערנו כרגע אין נתון השוואה לתקופה ארוכה יותר אבל לטעמי חשוב להדגיש שלא בוחרים אפיק השקעה או חברה מסוימת לפי הביצועים שלה ב-12 החודשים האחרונים. אנחנו צריכים לשאוף להשוואות בין חברות על ביצועיהן בתקופה ארוכה יותר. נכון שתשואות העבר לא בהכרח מלמדות על העתיד אבל אם יש בית השקעות או גוף אחר שתקופה ארוכה מאוד מצליח לרשום תשואות גבוהות מיתר המתחרים - אזי בזהירות הדרושה אפשר להגיד שהדבר יכול ללמד על איכות ניהול ההשקעות שם (ולהפך).


מה הם דמי הניהול?

דמי הניהול הממוצעים נעים סביב 0.7%. זה תלוי מאוד בסכום ההשקעה ובגוף הפיננסי שבו אתם בוחרים להשקיע. מן הסתם, ככל שיש לכם סכום גבוה יותר כך יש לכם יותר כח מיקוח. מדובר בדמי ניהול שיהיו נמוכים לרוב מקרנות נאמנות מנייתיות למשל אבל גבוהים יותר לרוב מקרן סל פאסיבית שעוקבת אחר מדד כלשהו.


כמו כן, דמי ניהול הם כמובן פרמטר מאוד חשוב ואתם חייבים לנסות להוזיל את העלויות ככל שניתן, אבל אל תסתכלו רק על דמי הניהול. אם יש גוף שמציע דמי ניהול מאוד נמוכים אבל באופן עקבי גם רושם תשואה נמוכה יותר משאר השוק אז יצא שכרכם בהפסדכם.

אוטומטיות זה שם המשחק

אחד הדברים החשובים שניתן לעשות הוא האפשרות להשקיע באופן אוטומטי (כמובן שניתן לעשות את זה גם במוצרי השקעה נוספים). כלומר, לא לחכות שיהיה לכם עודף בחשבון ולא צריך לזכור לבצע הפקדה ועוד שלל סיבות שגורמים לנו לדחות את החיסכון. ניתן לעשות הוראת קבע בסכום המתאים לכם וכך בעצם לבנות חסכון אוטומטי שרץ כל חודש ואתם פשוט צריכים ללמוד לחיות איתו כהוצאה שוטפת. לאורך הזמן הכסף הזה יעבוד ועשוי לצבור תשואות יפות והנה הצלחתם להתקדם ולהצמיח הון משמעותי שיכול לשמש אתכם למטרות מגוונות וזאת במקביל למירוץ ההוצאות השוטפות.




**

אין לראות באמור ייעוץ השקעות מכל סוג שהוא או תחליף לייעוץ פיננסי הלוקח בחשבון את הנתונים האישיים והמצב הפיננסי הספציפי של המשקיעים. הטקסט המופיע למעלה נועד כדי להנגיש את המידע וכל החלטה היא באחריותכם בלבד.



554 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page