top of page

ימי קורונה: למשוך כסף מקרן ההשתלמות בלי לשלם מס

עודכן: 26 באוג׳ 2020

קרן ההשתלמות היא תוכנית השקעה שאתם רוצים שיהיה לכם. יש הטבות מס במועד ההפקדה, את הכסף אפשר למשוך כסכום חד פעמי אחרי 6 שנים והבונוס הגדול הוא שכל הרווחים שהקרן עושה (עד תקרת ההפקדה) פטורים ממס רווחי הון. במילים אחרות, אין עוד מכשיר שנותן כאלו הטבות.



הנקודה היא שמרגע שפתחנו את הקרן - הכסף "נעול" ל-6 שנים. משיכת כסף בתוך ה-6 שנים נחשבת "משיכה כשלא כדין" והמשמעות היא תשלום מס גבוה מאוד. כעת, בעקבות משבר הקורונה וכחלק מהרצון של הממשלה לאפשר לציבור להנזיל כספים - פורסמה הוראת שעה המאפשרת למשוך כספים מקרן ההשתלמות גם אם היא עדיין לא נזילה. כלומר עדיין לא עברו 6 שנים.




איך זה עובד?

בשבוע שעבר, הממשלה פרסמה הוראת שעה מיוחדת שנכנסה לתוקף ב-10/8/2020 ורלוונטית עד 9/02/201. ההוראה אומרת שמי שנפגע כתוצאה מהמשבר הכלכלי יוכל למשוך את הכספים ללא מס. לשם כך צריך לעמוד בשני תנאים

  1. מי שההכנסה החודשית הממוצעת שלו או של בן/בת הזוג פחתה החל מה-1. למרץ 2020 ועד לסוף החודש הקודם למועד בקשתו וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019.

  2. מי שהוא או בן/בת הזוג פוטרו או יצאו לחל"ת החל מ – 1/3/2020 ועד למועד הגשת הבקשה למשיכת הכספים

והנה המסמך שתצטרכו למלא ולהצהיר כי הכנסתם נפגעה



מה הסכום המקסימלי למשיכה?

המשיכה לפי הוראת השעה תהיה בסכום של עד 7,500 ש"ח מדי חודש והסכום הזה כולל את הקרנות שיש ברשותכם (אם יש לכם 3 קרנות - לא ניתן למשוך 7,500 אלף מכל קרן). סך הכל ניתן למשוך עד 7 פעימות, כלומר עד סך של  52,500 ש"ח לכל התקופה.


דוגמא:

עובד שכיר עבד במשרה מלאה בשנת 2019 והשתכר כ-10,000 שקל. במרץ 2020 צומצם היקף המשרה שלו ל-50% משרה, ומשכורתו פחתה בהתאם. בחודש ספטמבר - העובד יגיש בקשה למשוך 7,500 ש"ח מקרן ההשתלמות שלו.

בגלל שבחודשים מרץ-אוגוסט (החודש שקדם למועד הבקשה) ההכנסה הממוצעת נמוכה מההכנסה החודשית הממוצעת שהייתה לו בשנת 2019, הוא יוכל למשוך כסף מקרן ההשתלמות מבלי שיחוייב במס ומבלי לפגוע במאפייני הקרן.


האם מספיק למלא את הטפסים פעם אחת עבור כל המשיכות?

שימו לב, יש למלא את טופס המשיכה הכולל את ההצהרה מדי חודש ולהעבירו לחברה שבה הקרן שלכם מנוהלת ואם פספסתם חודש אחד לא ניתן למשוך בחודש שלאחר מכן משיכה כפולה. . יש לקחת בחשבון שמרגע הגשת הטפסים ייקח פרק זמן של כ-7 ימי עסקים עד שהכסף יעבור אליכם.


משכתי כסף, האם הקופה נחסמה להפקדות חדשות?

במשיכה לפי הוראת השעה הייחודית, ובשונה מהמצב בשגרה - הקופה לא תיחסם להפקדות והיא אמורה לאפשר קבלה של הפקדות נוספות בעתיד. אם בוצעה משיכה מלאה אשר הביאה לאיפוס מלא של הקופה - תפתח קופה חדשה אשר תשמור על הוותק המקורי.


מה קורה אם הפקדתי מעל התקרה המותרת?

הרווחים שקרן ההשתלמות עושה פטורים ממס רווחי הון כל עוד הפקדתם לקרן עד כ-1,570 שקל לחודש (אתם והמעסיק). הפקדה מעל התקרה הזאת לא מזכה בהטבות מס ואתם תשלמו 25% רווח הון ריאלי. שימו לב - אם הפקדתם מעל התקרה המוטבת, אתם יכולים להחליט למשוך קודם כל את הכסף הזה ושלם מס רגיל (כמו שהייתם משלמים אם הקרן הייתה נזילה).


איזה מסמכים צריכים להגיש?

1. טופס בקשת משיכה לפי הוראת שעה - ניתן למצוא באתר החברה.

2. צילום ת.ז

3. אישור ניהול חשבון בנק או צילום המחאה


בשורה התחתונה - האם זה כדאי?

אל תטעו, הוראת השעה הייחודית המאפשרת למשוך כספים מקרן ההשתלמות ללא מס היא לא הטבה. היא בסך פלסטר שנותן לנו פטור ממס היום במקום בעתיד. אז מה זה כבר משנה? למה לא להשתמש בזה היום? כי הכספים שיש לכם היום בקרן יכולים להמשיך לעבוד, לצבור עוד רווחים ולהגדיל עבורכם את סכום החיסכון ואת ניצול הטבות המס בעתיד.


לדעתי האישית צריך להשתמש בצעד הזה כמפלט אחרון ובמקרה של קושי תזרימי אמיתי. בטח לא להתפתות למשוך את הכסף "כי אפשר" או כי אנחנו רוצים להשקיע אותו במקום אחר - כאמור, לקרן ההשתלמות יש הטבות מס שאין כיום למכשירי השקעה אחרים.


**

אין לראות בכתוב כתחליף לייעוץ אישי או המלצה לכל פעולה שהיא


132 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page