top of page

סיכום 2018: מה עשה מדד המחירים לצרכן ואיך זה משפיע על המשכנתא שלנו?

עודכן: 10 במרץ 2019

אחרי 4 שנים של דשדוש ואפילו מדדים שליליים, נראה כי מדד המחירים לצרכן מתחיל להרים את ראשו. על פי נתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-0.8%.


אמנם מדובר במספר נמוך יותר מזה שהעריכו שיושג רק לפני חודש או חודשיים אך מבט לעתיד מגלה שמרבית ההערכות והתחזיות מדברות על המשך המגמה ועליה באינפלציה.



לעליה הזאת יש השפעה כפולה על המשכנתא שלכם. אבל לפני הכל מה זה בכלל המדד הזה?


מדד המחירים לצרכן הוא בעצם האינפלציה. אינפלציה היא אחוז השינוי ברמת המחירים בין שתי תקופות (אחוז השינוי במדד המחירים לצרכן). האינפלציה בין שנת 2016 לשנת 2017 למשל עמדה על 0.4%. ב-2014 עד 2016 האינפלציה בכלל הייתה שלילית.




כעת כאמור 2018 האינפלציה טיפסה ל-0.8% . חשוב לדעת שהיעד הרשמי של בנק ישראל הוא שהאינפלציה תעלה כל שנה ב-1% עד 3%. (יעד שאותו הוא מפספס כבר שנה חמישית ברציפות)


אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, עלית ריבית המשכנתא, עלית מדד המחיריכם לצרכן
נגיד בנק ישראל - פרופ' אמיר ירון

#1 השפעה ישירה: מה המדד עושה למשכנתא שלנו?

בשנת 2018, שליש מסך המשכנתאות שלקח הציבור היו צמודות למדד. כלומר 19 מיליארד שקל יזוזו למטה או למעלה לפי מדד המחירים לצרכן. כשהוא עולה - החוב לבנקים גדל וכשהוא יורד - החוב לבנקים מתכווץ. (לקריאה נוספת - לחצו כאן).


למשל, לקחתם משכנתא של מיליון שקל ומתוכה 300 אלף במסלול צמוד מדד? אז אם המדד עלה ב-1% - אתם כבר לא חייבים 300 אלף שקל לבנק – אלא 303 אלף. הפרקטיקה הזאת כמובן משפיעה גם על ההחזר החודשי


ההערכות של בנק ישראל ושל השוק הן שהמדד ימשיך לעלות ומגמה כזאת תשפיע על כולנו בהרבה דרכים וצורות אך כאן נתמקד בהשפעה של עלית המדד על המשכנתא שלנו.


על פי הציפיות והתחזיות, האינפלציה צפויה להיוותר בקרבת הגבול התחתון של היעד (1%) ולאחר מכן לעלות לכיוון מרכז היעד (2%). אם תחזיות אלו יתממשו, הן יהיו עקביות עם צמצום הדרגתי של ההרחבה המוניטרית

#2 השפעה עקיפה: מה המדד עושה למשכנתא שלנו?

" על פי הציפיות והתחזיות, האינפלציה צפויה להיוותר בקרבת הגבול התחתון של היעד (1%) ולאחר מכן לעלות לכיוון מרכז היעד (2%). אם תחזיות אלו יתממשו, הן יהיו עקביות עם צמצום הדרגתי של ההרחבה המוניטרית".


את המשפט הבא אמר נגיד בנק ישראל הנכנס, פרופ' אמיר ירון. אם לתרגם אותו לעברית ירון בעצם אומר שעל פי הערכת בנק ישראל, והערכות בשוק ההון - האינפלציה תמשיך לעלות ביותר מ-1% לשנה ואף עשויה לעלות ב-2% בשנה כבר בתקופה הקרובה. ירון מוסיף גם שאם זה אכן יקרה, בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית.


כלומר הנה ההשפעה העקיפה של האינפלציה על המשכנתא שלנו: גם אם לא לקחתם שום מסלול צמוד למדד, עצם עלית האינפלציה מובילה לעליה בריבית בנק ישראל שבתורה תשפיע על ההחזר החודשי שלכם דרך ריבית הפריים. כשליש מהמשכנתאות בישראל נקלח במסלול הפריים.







#3: אז לאן באמת הולך המדד מכאן?

את האמת, אי אפשר באמת לדעת אבל כן אפשר להסתכל על תחזיות של בנק ישראל ושל המשקיעים הגדולים בשוק ההון. הנה בגרף לפניכם תחזיות האינפלציה כפי שהן משתקפות נכון לכעת בשוק ההון. כלומר בגרף אנחנו רואים שכולם מעריכים שהאינפלציה תגיע לאזור ה-2% בשנים הקרובות.



מדד המחירים לצרכן, ציפיות האינפלציה משכנתא
צפיות האינפלציה נכון ל-13.01.19

לסיכום

אתם רגע לפני משכנתא? דווקא כעת חייבים להיערך בצורה טובה יותר לשינוי בתנאי השוק. אמנם אף אחד לא יודע בכמה הריבית תעלה ומתי אבל ברור לכולם שהעולם מנסה לצאת מסביבת הריבית האפסית. בארה"ב הריבית עלתה 9 פעמים ב-3 השנים האחרונות. לעליות כאלה יכולה להיות השפעה גדולה מאוד על המשכנתא וההחזר החודשי. חייבים לדעת לתכנן את העסקה הזאת וחייבים לתכנן איזה משכנתא אנחנו ניגשים לקחת.

126 צפיות0 תגובות
bottom of page