top of page

החל מהיום אפשר לעבור בנק בלחיצת כפתור. שאלות ותשובות

עודכן: 22 בספט׳ 2021

אם אפשר לרגע להיסחף רגע ברוח אופטימית, ייתכן שהרפורמה שנכנסת היום לתוקף תעשה מהפכה בשוק הבנקאות המנומנם והריכוזי. הרי כמה פעמים התעצבנתם על הבנק שלכם? על השירות שהוא נותן או על עוד עמלת שקר כלשהו שהוא גבה מכם? התעצבנתם והמשכתם הלאה כי למי יש כח עכשיו לעבור חשבון אה?


אוקיי, אז תהיו איתי רגע




בדיוק היום עולה לאוויר מערכת חדשה שאמורה, בשורה התחתונה, לאפשר לנו לעבור בנק בלי הרבה כאב ראש, בלי עלויות, באופן מאובטח וגם די מהר. למערכת הזאת קוראים "עקוב אחריי" והיא בעצם באה לאפשר להעביר את (רוב) הפעילות הפיננסית שלנו בלחיצת כפתור (ועוד כמה שיחות טלפון). איך זה יעבוד? האם זה באמת יעשה שינוי מהותי בשוק הבנקאות? אין לי תשובות לזה היום. למדנו שבסוף גורל הרפורמות הענקיות מתנקז לאותיות הקטנות. כמה קל זה יהיה? האם באמת הכל יעבור באופן חלק או שנצטרך לוודא את זה? והאם הציבור בסוף יצביע ברגליים (כלומר בידיים).


המערכת הזאת מציפה מלא שאלות. איך זה בדיוק יעבוד? מה יעבור? מה חשוב לדעת? קדימה קדימה, שאלות ותשובות.


אני רוצה לעבור בנק! מה עושים?

קודם כל פותחים חשבון בבנק שרוצים להעביר אליו את הפעילות. כמובן, כדאי לוודא שאתם פותחים חשבון עם תנאים טובים ושמים דגש על הדברים שחשובים לכם (עלויות, שירות, מה אפשר לעשות באפליקציה ובאתר וכדומה). בשלב הזה פתיחת החשבון בבנק החדש זה מהלך די טכני כי עוד לא העברתם כלום כן? ברגע שיש לכם חשבון פעיל בבנק החדש נכנסים לאתר הבנק או לאפליקציה שלו ומגישים שם בקשה לנייד את החשבון הקיים שלכם (בבנק הישן).


רגע, מה יעבור אוטומטית מהבנק הישן שלי ומה לא?

אז כמובן שיתרת הכסף (או המינוס) שהיה לכם בחשבון העו"ש שלכם בחשבון הישן. אבל יחד עם זה יעברו:

  • הרשאות לחיוב החשבון

  • הוראות קבע.

  • שיקים שניתנו מפנקסים שהונפקו על ידי הבנק הישן ואשר יוצגו לאחר מועד המעבר

  • שיקים שהופקדו למשמרת עם תאריך פירעון עתידי.

  • ניירות ערך (ישראליים וזרים) הניתנים להעברה.

  • הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב חוץ בנקאי.

  • הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב בנקאי.

שימו לב שיש דברים שלא יעברו אוטומטית כמו משכנתא, הלוואות שלקחתם מהבנק הישן ואפילו פיקדון ששיעבדתם לטובת בעל הדירה שאתם משכירים.


כמה זמן זה אמור לקחת?

ככלל, הניוד יתבצע תוך 7 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה לניוד. יש אפשרות לבחור מועד מאוחר מ – 7 ימי עסקים להשלמת תהליך הניוד, אבל אז צריך שהעברת הפעילות תתבצע עד 30 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה.

למה שנרצה שזה ייקח יותר מ-7 ימים? למשל כי הבנק החדש שאליו אנחנו עוברים טרם הנפיק לנו כרטיס אשראי וא פנקס שיקים וכדומה.


איזה חשבונות בנק אני יכול להעביר?

תכלס, על פי בנק ישראל, מרבית החשבונות של משקי הבית הם חשבונות שאפשר לנייד באופן אוטומטי באמצעות המערכת. לא ניתן לנייד באופן אוטומטי חשבון בנק של תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מניעה משפטית כמו למשל חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות, חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס וכדומה.



מה קורה לחשבון הבנק הישן שלי לאחר הניוד? מה קורה למספר החשבון הישן?

אז בגדול, אם העברתם את כל הפעילות הפיננסית ולא נשאר בחשבון הישן שום דבר אז הוא פשוט ייסגר ומספר החשבון יימחק. אם נותרה לכם בחשבון הבנק הישן משכנתא או הלוואה אחרת אזי החשבון הישן ימשיך לפעול כל עוד יש לכם שם פעילות אבל (וזה אבל גדול) הוא ייסגר לפעולות מהסוג שהעברנו לחשבון החדש. אם תהיו מעוניינים לחזור לפעילות פיננסית שוטפת בבנק הקודם, הבנק הקודם יצטרך לפתוח לכם חשבון חדש עם מספר חשבון חדש.


האם הבנק הישן יכול לנסות לשכנע אותי להישאר או לסרב להעביר את הפעילות שלי?

אז קודם כל הבנק יכול לסרב להעביר את החשבון שלכם רק אם המעבר לא עומד בכללים מוגדרים שנקבעו. למשל - שיש לכם חוב שהבנק החדש לא מעוניין להעמיד לכם או למשל אם טרם חלפון 3 חודשים ממועד ביצוע הניוד הקודם שלכם. בהנחה שסגרתם את התנאים עם הבנק החדש ואין בעיות מיוחדות אז הבנק הישן לא יכול לסרב הוא כן יכול לנסות לשכנע אתכם להישאר וכאן זה החלק היפה של התהליך.


ניסתם בשנים האחרונות להעביר את הפנסיה שלכם מגוף א' לגוף ב'? בהנחה ואתם חוסכים שצברתם סכומי כסף יפים בפנסיה, סביר להניח שתקבלו טלפון מקרן הפנסיה שאתם עוזבים והנציג על הקו יציע לכם דמי ניהול טובים יותר מאלו שאתם משלמים עכשיו. אני לא יודע אם זה מה שיקרה כאן למערכת הבנקאית אבל סיכוי טוב שהבנקים יתחילו לנהוג באותן פרקטיקות וילמדו שיעור בשימור לקוחות על ידי שיפור תנאים. בנקודה הזאת חשוב להגיד ששימו לב שלא קונים אתכם בנזיד עדשים. כלומר יכול להיות שהבנק הישן שאתם עוזבים יתקשר ויציע לכם פטור מעמלות עו"ש לשנה. נשמע מגניב אה? בתכלס, זה לא כסף גדול ואם יש לכם תנאים טובים יותר על המרות מט"ח, עמלות מסחר, ריביות טובות על הלוואות שתכנתם לקחת או סתם שירות טוב יותר בבנק החדש אז סיכוי טוב שווה לכם להמשיך בתהליך.



שורה תחתונה

מדובר באחד הצעדים המשמעותיים שנעשו עד היום בשוק הבנקאות הריכוזי ואולי הוא יעלה את שיעורי המעבר בין הבנקים ויסייע לפתח תחרות, תנאים ותודעת שירות גבוהה יותר. שימו לב גם אם החלטתם לעבור לבנק אחר או בסופו של דבר להישאר בבנק שלכם - תוודאו שאתם מתמקחים או נותנים את הדגש החשוב לפעולות היקרות שאתם עושים (עמלות מט"ח / עמלות מסחר / ריביות טובות יותר) ולא קונים אתכם בסיסמא של פטור מעמלות עו"ש לתקופה מוגבלת.


השתמשתם במערכת? ספרו לי איך זה עבד

בהצלחה





178 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page