top of page

כל מה שצריך לדעת על קרן כספית

עודכן: לפני 3 ימים

הפוסט הזה יוקדש לקרן כספית, האלטרנטיבה לפיקדון הבנקאי שחזרה להיות רלוונטית בסביבה של ריבית עולה. לקרנות כספיות יש גם כמה יתרונות על פני הפיקדונות.

מה זה באמת?


קרן כספית היא בעצם קרן נאמנות שמפוקחת על ידי רשות ניירות ערך ומי שמנהלים אותה הם בתי השקעות או חברות ביטוח. הרעיון הוא שבית ההשקעות משקיע בדברים מאוד סולידיים ונזילים. אחד המקומות שבהם מנהלי הקרנות שמים את הכסף זה... (תופים)... פיקדונות בנקאיים. כשבית השקעות שמנהל 3 מיליארד שקל לצורך הדוגמא שם פיקדון של מיליארד שקל בבנק, אז יש לו כמובן כוח מיקוח גבוה יותר מתומר שבא עם 20 אלף שקל לבנק ולכן הקרן יכולה לקבל ריביות טובות יותר. אם תרצו זה סוג של קבוצת רכישה לפיקדון. אבל צריך להגיד שלא מדובר רק בפיקדונות, קרנות כספיות משקיעות גם במוצרים סולידיים אחרים כמו אגרות חוב בדירוג גבוה לטווח קצר, ומק"מ (מלווה קצר מועד). אם המשפט האחרון היה נשמע כמו סינית זה בסדר גמור אבל עדיין צריך להבין שהכסף שלנו לא נמצא רק בפיקדונות אלא גם במוצרים אחרים שנסחרים בבורסה עם רמות סיכון מאוד נמוכות.


תראו למשל את הקרן הזאת (תמונה כאן למטה) - 71% מהנכסים שלה (ההשקעות שלה) זה בכלל בפיקדונות. עוד 21% במק"מ. כלומר 92 אחוז מהכספים של הקרן נמצאים במוצרים סולידיים שמוגדרים אפילו חסרי סיכון. זה כמובן לא חייב להיות ככה בכל קרן ובכל אחד האחוזים משתנים לפי החלטות הניהול של מנהל הקרן. זה לאו דווקא אומר משהו רע אם האחוזים של הפיקדונות נמוכים יותר אבל אנחנו כן לפחות צריכים לדעת את זה.

קרן כספית פקדונות מקמ הרכב החזקות ונכסים
הרכב ההחזקות של קרן כספית לדוגמא | מתוך אתר ביזפורטל

מה התשואה?

בניגוד לפיקדון למשל אנחנו לא יכולים לדעת איזו תשואה נקבל אבל יש מעין כלל אצבע גס שהתשואה בקרן כספית תהיה קרובה לריבית בנק ישראל. כלומר אם כיום ריבית בנק ישראל עומדת על 4% לצורך הדוגמא, אז אפשר להניח שהתשואה תהיה קרובה לזה. אם בעוד שנה לדוגמא ריבית בנק ישראל תרד ל-3% אז גם התשואה הצפויה תרד.



נזילות:

אז אמנם בניגוד לפיקדון אנחנו לא יודעים בדיוק את התשואה שנקבל אבל הנה אחד היתרונות הגדולים של קרן כספית מול הפיקדון. קרן כספית נזילה ברמה יומית והיא נזילה בכל יום מסחר. אנחנו יכולים לקנות ולמכור את הקרן בכל יום עסקים ובניגוד לפיקדונות, אין פה תחנות יציאה או התחייבות מראש לתקופה מסוימת.


אפשר להגיד, כן אבל גם בבנקים יש פקדונות עם תחנת יציאה יומית וזה נכון רק שהריבית שם תהיה ממש נמוכה ביחס למה שאפשר לקבל היום.

דמי ניהול: כמובן שהגופים האלו לא עושים את זה לשם שמיים אלא לוקחים דמי ניהול. דמי הניהול הם דמי ניהול שנתיים מהצבירה. למשל קרן שמפרסמת שדמי הניהול שלה הם 0.1% ולצורך העניין אנחנו שמנו 20 אלף שקל בקרן, אזי המשמעות היא שדמי הניהול הם 20 שקל בחישוב שנתי. אם אתם עושים את הפעולה דרך הבנק, לשם שינוי אין עמלות נוספות שהבנק גובה כמו עמלת דמי משמרת ועמלת קניה ומכירה.


דמי הניהול בקרנות הכספיות לרוב נמוכים (אזור ה-0.05%-0.15%) אבל צריך כמובן לבדוק את זה כי זה נוגס לנו בתשואה. דמי הניהול מורכבים מדמי ניהול ודמי נאמנות. הנה למשל קרן כספית של מגדל שגובה 0.13% דמי ניהול וגם 0.01% עבור הנאמן ששומר על כספי הקרן (במקרה הזה אפשר לראות שמדובר ביובנק נאמנות). ביחד זה יוצא 0.14% ואלו דמי הניהול הרלוונטים לנו.


קרן כספית
קרן כספית | מתוך אתר ביזפורטל

אגב, יכול להיות שתראו דמי ניהול נמוכים יותר בחלק מהקרנות כמו למשל הקרן הזאת:



היא גובה 0.06% דמי ניהול כוללים (0.05% + 0.01 נאמנות). זה מעניין כי מי שמוכר את הקרנות זה לרוב הבנקים. הבנקים רוצים עמלת שיווק על זה שהם מוכרים את זה (בשם המקורי זה נקרא עמלת הפצה). החוק קובע כי עמלת ההפצה על קרן כספית תעמוד 0.1%, קבוע, לכל הקרנות, לכל הבנקים.


הנה למשל דוגמא שמישהו שלח לי - לייב מאתר הבנק:


מה זה אומר? שאם הלכתם לבנק והוא המליץ לכם לשים את הכסף בקרן כספית ועשיתם את זה דרך הבנק, הקרן תשלם לבנק 0.1%. אבל היא גובה מכם 0.05%? זה אומר שהיא הפסדית ולכן אפשר להניח שהיא עושה את זה רק כדי לגייס כסף ובשנה לאחר מכן היא תעדכן את דמי הניהול לדמי ניהול רווחיים יותר. למנהלי הקרנות מותר לעדכן דמי ניהול בחודש ינואר בתחילת כל שנה.

מה המיסוי: כאן צריך להדגיש שהמס הוא 25% על הרווח הריאלי. מה זה אומר ריאלי? הרווח שהקרן עשתה מעל האינפלציה ולכן בתקופה של אינפלציה גבוהה יש פה יתרון מסוים. נעשה דוגמא כדי שזה לא יישאר באוויר: נניח ורכשתי קרן כספית ב-10,000 שקל והיא עשתה רווח של 3%. זה 300 שקל רווח. אבל בתקופה הזאת הייתה אינפלציה של 2%. כלומר הרווח שימוסה פה הוא רק ה-1% שהקרן עשתה מעל האינפלציה שזה 100 שקל, ומשם יקחו 25 שקל. (בפיקדון אגב, אם יהיה רווח של 300 שקל הוא ימוסה ב-15% ולכן זה יהיה 45 שקל).


איפה קונים את זה: דרך הבנק (באזור שוק ההון) או דרך מערכת מסחר עצמאית.


אז איך בוחרים? זה לא חייב להיות מדע טילים ועבודת דוקטורט. אפשר וצריך להסתכל על דמי הניהול, אפשר וצריך להסתכל על הרכב הנכסים שלהם ולהחליט אם בתוך המוצר הסולידי הזה אתם רוצים סיכון ממש נמוך (הרבה פיקדונות / מק"מ) או סיכון נמוך (יותר אג"ח קונצרני). אגב בהקשר הזה אפשר למדוד את הקרנות לפי מדד שארפ (הנה הרחבה מה זה המדד הזה בהקשר של קרן הפנסיה אבל זה ממש אותו דבר גם כאן). אפשר וצריך להחליט אם רוצים קרן כספית שקלית או דולרית (ואז יש חשיפה למט"ח ולשינוי שער השקל מול הדולר). מוזמנים לשתף אותי איזה קרן בחרתם ולמה :)

בהצלחה




 

מחיר הכסף

אם הנושא של קרן כספית עניין אתכם - מוזמנים להעמיק עוד בקורס הפיננסי שהכנתי על כל מה שלא לימדו אותנו בבית הספר. 60 שיעורים של תכלס ופרקטיקה כדי ללמוד לעבוד עם הכסף שלנו, לדבר עם הבנק ואיך לקרוא (ואשכרה להבין) את דוח הפנסיה ששולחים לנו הביתה ועוד הרבה דברים. הנה הנה



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page