top of page

המדד שיעזור לכם לבחור את קרן הפנסיה שלכם

יש לכם כסף פנוי ואתם מחפשים איפה להשקיע והנה אתם מתלבטים בין שתי קרנות מומלצות או שאולי אתם מתלבטים בין שתי קרנות פנסיה שהמליצו לכם עליהן. אז מה עושים? אתם מסתכלים על דמי הניהול ועל התשואה שהיא עשתה בשנים האחרונות ומקבלים החלטה. זה נחמד אבל בואו נוסיף מדד השוואה נוסף - הכירו את מדד שארפ.


לפני שנסביר מה זה המדד חשוב להדגיש שהוא לא רלוונטי רק לקרנות הפנסיה אלא להרבה אפיקי השקעה אחרים. זה יכול להיות קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות נאמנות ומוצרים אחרים. יאאלה בואו נתחיל



אז האיש בתמונה למעלה זה וויליאם שארפ. כלכלן אמריקני שפיתח את המדד הזה וזכה בפרס נובל ב-1990. המדד שקרוי על שמו הוא יחסית פשוט והוא בוחן איזה תשואה השגנו ביחס לסיכון שלקחנו. תקראו את המשפט הזה רגע שוב: איזו תשואה השגנו ביחס לסיכון שלקחנו.


אחד הכללים הבסיסיים בעולם ההשקעות הוא הקשר הישיר בין תשואה לסיכון. ככל  שהסיכון בהשקעה מסוימת גבוה יותר נצפה גם לתשואה גבוהה יותר. אבל אולי יש השקעה שעשתה תשואה טובה יותר לאורך זמן למרות שלקחה סיכונים נמוכים יותר? אז הנה יש לנו מדד של תשואה לסיכון. המדד למעשה משקף את התשואה שהושגה ביחס לסיכון שנלקח, ומאפשר בכך כלי השוואה לנכסים שהשיגו תשואה דומה.


הרי אם השקעתי במהלך השנה החולפת בשתי קרנות ושתיהן השיגו 10% תשואה - על פניו איכות ההשקעה שם זהה לא? אם בקרן א' מנהלי ההשקעות נכנסו לעסקאות בעלות סיכון גבוה יותר ואילו בקרן ב' ההשקעות היו סולדיות יותר אז פתאום התמונה נראית שונה לגמרי. קרן ב' תציג מדד שארפ גבוה יותר. מדד שארפ גבוה יותר בעצם אומר - על כל "יחידת סיכון" קיבלתי תשואה גבוהה יותר. לכן גם מדד שארפ הוא מדד השוואתי. אי אפשר להגיד שהשקעה עם שארפ של 1.2 היא בהכרח טובה. כן אפשר להגיד שאם שתי קרנות הניבו תשואה ממוצעת של 6% בשנים האחרונות אבל לאחת יש שארפ של 1.2 ואילו השניה עם שארפ של 0.8 אז הקרן עם המדד של ה-1.2 כנראה עדיפה.


אגב, איך מודדים סיכון ואיך מודדים את מדד שארפ? סיכון מודדים ביחידות של סטיית תקן. ככל שסטיית התקן של מוצר השקעה מסוים היא גבוהה יותר, המוצר למעשה משקיע בנכסים תנודתיים יותר ולכן נחשבים מסוכנים יותר. מבלי להיכנס לנוסחאות שיגרמו לכם לסגור את האתר הזה - מדד שארפ למעשה בודק כמה תשואה עודפת ההשקעה שלי הניבה ביחס לסטיית התקן שלה ולריבית הקיימת כיום בשוק.


לבחור קרנות פנסיה או קרן התשלמות באמצעות מדד שארפ


מדד שארפ משמש ככלי עיקרי להשוואה בין קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל וכדומה. אם למשל נשווה שתי קרנות פנסיה שהניבו לנו תשואה שנתית דומה אבל לאחת מהן יש מדד שארפ גבוה יותר, אפשר להסיק כי קרן הפנסיה הראשונה השיגה את התשואה השנתית תוך נטילת סיכון נמוך יותר בהשוואה למתחרה.


הנה תראו כאן מתוך אתר פנסיה נט. השוואתי בין קרנות פנסיה מניותיות. שימו לב לעמודה המסומנת. נראה קצת פחות מפחיד פתאום אה? אז כשאתם בוחרים קרן פנסיה, קרן השתלמות וכדומה - תסתכלו גם על המדד הזה. הוא צריך להיות חלק מהשיקולים שלכם




יש גם ביקורת

מדד שארפ הוא כלי שמודד את סטיית התקן על פי ביצועי העבר (מה לעשות, אפשר לנתח רק ביצועי היסטוריים) ולכן המדד לא ממש יכול לנבא מה יקרה להשקעה שלנו בעתיד. המדד גם לא יכול לדעת איזה סיכון מצוי בהשקעות הקרן כיום או איך היא תנוהל בעתיד (כאמור נשען על העבר).


המדד גם מתקשה לשקף תמונה מהימנה כאשר קרן מסוימת הניבה תשואה שלילית. לכן, רבים מסתכלים על מדד סורטינו שלטענתם מציג שיפור מהותי. הרעיון הוא אותו רעיון רק סורטינו בודק אך בודק רק את התשואה השלילית השנתית של קרן מסוימת ביחס לסטיות התקן שלה.

1,176 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page