top of page

כל מה שרציתם לדעת על קרן השתלמות

קרן השתלמות היא אולי תוכנית החיסכון הטובה ביותר הקיימת היום. אם אתם שכירים, אתם והמעסיק מפקידים כספים מדי חודש והכסף "נעול" למשך 6 שנים החל מההפקדה הראשונה. אחרי 6 שנים הקרן הופכת לנזילה ואתם יכולים למשוך את הכסף בפטור ממס רווחי הון (עד התקרה) או להשאיר אותו ולתת לו להמשיך לעבוד. אם אתם עצמאיים - אתם צריכים לפתוח קרן כזאת עבורכם. זה באמת שווה (עוד רגע נרחיב).






אמל'ק קרן השתלמות

  • מוצר השקעה לטווח בינוני ארוך המאפשר משיכה הונית של הכסף (ולא קצבתית)

  • ניתן למשוך את הכסף בתוך 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה

  • כשכירים - חייבים את הסכמת המעסיק כדי לפתוח את הקרן

  • העובד חייב להפקיד לפחות שליש מהסכום שאותו מפקיד המעסיק

  • לרוב המעסיק מפקיד 7.5% מהשכר ואילו העובד מפקיד 2.5%

  • הפקדות המעסיק פטורות ממס הכנסה

  • עובד שהפקיד כל חודש עד 1,571 (כולל המעסיק) - כל הרווחים שלכם פטורים ממס

  • עצמאיים יכולים להנות מהטבות מס משמעותיות


קרן השתלמות - שאלות ותשובות


כמה מפקידים לקרן השתלמות?

שכיר: לרוב, המעסיק מפקיד כ-7.5% מהשכר ואילו העובד מפקיד 2.5% נוספים על חשבונו. נניח והשכר ברוטו שלכם הוא 10,000 שקל? ברכות, כל חודש 1,000 שקלים נכנסים לקרן ומתחילים לעבוד. שימו לב מה בדיוק השכר המוגדר שלכם להפקדות לקרן השתלמות. לא כל רכיב שכר מזכה בהפרשה לקרן ולפעמים המעסיק מגדיר שכר נמוך יותר שממנו מתבצעות ההפקדות.


עצמאי: במקרה של עצמאים אין כמובן את המנגנון של מעסיק ועובד והעצמאי מפקיד עבור עצמו. באופן כללי עצמאי יכול להפקיד כמה שהוא רוצה אבל יש כמובן תקרה לסכום כדי לנצל את הטבות המס (עוד רגע פירוט!).


האם אני יכול למשוך את הכסף מתי שאני רוצה?


לא ממש. אם נרצה למצות את הטבת המס של המכשיר הזהאז צריך להבין שקרן ההשתלמות שלנו אינה נזילה ב-6 השנים הראשונות ממועד פתיחתה. הפקדנו כסף ב-1.1.2019? נוכל לממש אותו רק ב-1.1.25. אם נרצה למשוך את הכסף אשכרה למטרת השתלמות אזי ניתן למשוך את הכסף כבר אחרי 3 שנים. כמו כן, עובד שהגיע לגיל פרישה לפי חוק, יכול למשוך כספים לאחר שלוש שנים גם לא למטרות השתלמות.

למה קרן השתלמות טובה יותר ממוצרי השקעה אחרים?


במילה אחת? הטבות. וקצת יותר פירוט? הטבות מס ששוות לנו הרבה מאוד כסף. כשמדברים על הטבות מס צריך להבין שמקבלים את ההטבות בשני מועדים. פעם אחת כשאנחנו מפקידים את הכסף (מועד ההפקדה) ופעם שניה כשאנחנו מושכים את הכסף (מועד המשיכה).


שכיר: בתכלס, במועד ההפקדה - הפרשת המעסיק לקרן שלנו, בגבולות התקרה (15,712 נכון ל-2019) פטורה ממס, וזה למרות שתכלס, ההפקדה היא תשלום לכל דבר ועניין שכן בסופו של דבר היא תגיע לכיס העובד. תחשבו שהברוטו שלכם הוא 15 אלף? זה אומר שמס ההכנסה השולי שלכם הוא 31%. הפקדת המעסיק (7.5%) במקרה כזה היא 1,125 שקל. אם הייתם מקבלים את ה-7.5% בברוטו הייתם משלמים מס של 349 שקלים. בגלל שהמעסיק משלם לכם את זה לקרן השתלמות אין זקיפת מס. ההפקדה שלכם (2.5%) ממוסה כחלק מהשכר לכל דבר ועניין.


בנוסף, אם הפקדנו כל חודש סכום שלא עולה על תקרת ההפקדה (15,712 נכון ל-2019) אזי במועד המשיכה, כל הרווח שנצבר לנו פטור ממס רווחי הון וזה בשונה ממרבית אפיקי החיסכון וההשקעה האחרים. רווח הון עומד על כ-25% ריאלי. תחשבו שעל כל 1,000 שקל תשואה שהשגתם בקרן השתלמות, בכל מוצר אחר הייתם צריכים לשלם לקופת המדינה 250 שקל.



עצמאי: אז גם כאן יש הטבת מס במועד ההפקדה והטבת מס במועד המשיכה. נתחיל מההפקדה: הפקדות לקרן של בגובה של עד 4.5% מההכנסה החייבת (הכנסות פחות הוצאות) ועד 11,880 ש"ח בשנה (נכון ל-2019) יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה. כלומר הפקדה כזאת מקטינה את חבות המס ככה שאנחנו מקבלים כסף חזרה על זה שהפקדנו.


במועד המשיכה, כל הרווחים שנצברו בקרן שלנו יהיו פטורים ממס רווחי הון וזאת בתנאי שהסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על 18,480 ש"ח (נכון ל-2019) והכספים נמשכו לאחר שהקרן הפכה לנזילה (6 שנים) או משיכה למטרת השתלמות (זוכרים? 3 שנים).


רק כדי שזה לא יישאר כסינית כתובה, הנה דוגמה: עצמאי מרוויח 200 אלף שקל בשנה. התקנות אומרות שהוא יכול להפקיד עד 4.5% מההכנסה שלו כדי להנות מהטבות המס ולכן הוא החליט להפקיד 9,000 שקל. (4.5% * 200,000 = 9,000 שקל). הכנסה של 200,000 אלף בשנה מעמידה את אותו עצמאי שלנו על מס הכנסה שולי של 31% ולכן הוא מקטין את תשלום המס שלו ב-2,790 שקל. זה לא נגמר רק פה כי בגלל ההפקדה הוא מקטין גם את תשלומי הביטוח הלאומי שלו וביטוח בריאות ב-1,605 שקל. (תשלומים ששיעורם הוא 17.83% ברמות שכר כאלו).


בשורה התחתונה שימו לב - אותו עצמאי הפקיד אמנם 9,000 שקל לתוכנית חיסכון עבורו אבל קיבל בחזרה כמעט 4,400 שקל או אם תרצו הוא קיבל חזרה 48% מההפקדה שלו. בנוסף, כל הרווחים שהכסף יעשה (בתקווה) יהיו פטורים ממס רווחי הון. מטורף לא?


מה קורה אם הפקדתי כספים מעל התקרה?

אם הפקדנו כספים מעל התקרה זה למעשה שקול להפקדה שלנו לכל תוכנית חסכון אחרת. כלומר, על הפקדה מעל התקרה יהיה מיסוי גם בעת ההפקדה כאילו מדובר בתוספת לברוטו (לפי המס השולי) וגם כל הרווחים שהופקו מההפקדה היתרה יחויבו במס רווחי הון. תחשבו שעובד מסוים מרוויח 20 אלף ברוטו וזה גם השכר לקרן ההשתלמות. כלומר בתכלס המעסיק והוא מפקידים 2,000 שקל ולא 1,571 (שזו התקרה - 10% מ-15,712). לכן, ה-429 שקלים שהוא מפקיד יחויבו גם במס הכנסה כאילו היו בהכנסה לכל דבר וגם הרווחים שההפקדה הנוספת הזאת עשתה יחוייבו במס רווחי הון. בשורה התחתונה - המשמעות היא שמהפרשה החורגת מהתקרה נשללות הטבות המס שניתנות לקרן השתלמות.


האם אני יכול להעביר את הקרן שלי לחברה אחרת?

לגמרי. חוק הפיקוח מאפשר לנו להעביר את כספי קרן ההשתלמות שלנו לקרן חדשה מתי שנרצה. כמובן שהעברה כזאת היא לא אירוע מס והכי חשוב - ההעברה צריכה להיעשות תוך שמירה על הוותק שנצבר בקרן הקודמת.


האם אפשר לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות?

ניתן לקחת הלוואה על חשבון הכספים שלנו בקרן. לא פעם זו תהיה הלוואה משתלמת ביותר בריבית נמוכה. אם כספי הקרן שלנו עדיין לא נזילים (כלומר לא עברו 6 שנים מיום פתיחת הקרן) אזי ברוב החברות ניתן לקחת עד כ-50% מהכספים הנמצאים בקרן. אם הקרן כבר נזילה ניתן גם לקחת עד 80%. הריבית נעה לרוב בין פריים מינוס חצי לפריים פלוס חצי.

288 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page