top of page

הלוואה לבנק ישראל: מה זה בכלל מק"מ?

עודכן: 17 באפר׳

אפיקי החיסכון הסולידי ממשיכים לככב בכותרות העיתונים אחרי עשור שבו העלו אבק והיו לא רלוונטים. הסיבה: עליית ריבית בנק ישראל הופכת את אותם אפיקים "חסרי סיכון" לאטרקטיביים מאוד. והיום - בואו נדבר על מקמ.


מק"מ: מה זה בכלל ראשי התיבות האלו?

מק"מ זה מלווה קצר מועד וכבר מהשם ניתן להבין שמדובר במכשיר השקעה לטווח קצר, לרוב לשנה אחת. המק"מ הוא סוג של אגרת חוב ממשלתית שמונפקת על ידי בנק ישראל מדי חודש. במילים אחרות - אנחנו נותנים הלוואה למדינה (לבנק ישראל) לתקופה מאוד קצרה.


איפה קונים את זה:

דרך הבנק (באזור שוק ההון) או דרך מערכת מסחר עצמאית.




המספרים של המק"מ:

אם תחפשו לקנות מק"מ תראו ליד השם שלו 3-4 מספרים. המספר הראשון מסמל את חודש הפדיון, המספר השני את שבוע הפדיון באותו חודש והמספר השלישי את שנת הפדיון. לדוגמה מק"מ מספר 713 יפדה בחודש יולי (7) בשבוע הראשון (1) בשנת 2023 (3).

מק"מ ותשואות

העניין עם מק"מ שהוא עובד קצת אחרת. אין לו ריבית שהוא משלם. אנחנו יכולים לקנות מק"מ במחיר מסוים ותמיד בעת הפדיון שלו נקבל עליו שקל אחד (100 אגורות). כך למעשה, הרווח שלנו יהיה הפער בין השקל שנקבל בעת המכירה לבין המחיר שבו קנינו את המק"מ. לדוגמא אם קנינו מק"מ במחיר של 96 אגורות ובעוד שנה נקבל כאמור 100 אגורות אזי יש פה מק"מ שאם נחזיק אותו עד הפדיון, נקבל בקירוב 4 אחוז תשואה. שימו לב: חשוב לדעת שבזמן שאנחנו מחזיקים במק"מ המחיר שלו יכול מעט להשתנות בהתאם לריבית בנק ישראל וציפיות האינפלציה לעתיד והוא יכול גם לרדת. אם נחזיק בו עד הפדיון אזי הסיכון נמוך מאוד (מאוד). כי בסוף, זה כאמור אגרת חוב לתקופה מאוד קצרה באחריות בנק ישראל ומדינת ישראל.


עלויות ודמי ניהול

כאשר אנחנו קונים את המק"מ יש עמלת קניה וכאשר נמכור אותו, יש עמלת מכירה. לרוב עמלות האלו יהיו נמוכות אבל כמובן שצריך לוודא את זה מול הבנק או מערכת המסחר (כי זה נוגס בתשואה) וכמובן שניתן להתמקח על זה. שימו לב שעבור מק"מ משלמים עמלת קניה / מכירה אבל בדומה לקרן כספית, לא משלמים עמלת דמי ניהול (דמי משמרת) לבנק.


מה המיסוי

15% כל הרווח הנומינלי (ללא התחשבות באינפלציה). לצורך הדוגמא - אם תשואת המק"מ היא 1%, אז בנטו אנחנו נקבל 0.85%. כמובן - דוגמא בלבד.


איך זה נראה בפועל?

הנה כאן למטה למשל מצורפת תמונה מאתר "ביזפורטל" ובה מק"מ שנפרע בפברואר 2024, נכון לכתיבת שורות אלו, מדובר על מקמ שיפרע עוד 11 חודשים. המקמ עולה היום 95.69 אגורות ומאחר ואנחנו יודעים שנקבל בפירעון 100 אגורות, זה יוצא תשואה של 4.87% לשנה. שוב נכתוב - התשואה הזאת רלוונטית עבור מי שמתכוון להחזיק את המק"מ עד לתאריך הפירעון בפברואר. מה עוד רואים בתמונה? את התשואה נטו. בגלל שיש לנו מיסוי של 15% נומינלי אז הנה התשואה נטו שנקבל (במונחים שנתיים) היא 4.14%. מדובר על תשואה שנתית. אם נרכוש לצורך העניין מק"מ עם תקופה לפירעון של עוד חצי שנה שנסחר היום ב-4% לדוגמא, אז בפועל נקבל חצי מזה.



מה התשואה של המק"מ אומרת לנו

במרץ 2023, בנק ישראל הנפיק סדרה חדשה של מק"מ שנסגרה בתשואה של 4.96% (!) שזה מטורף והנה המכשיר הסולידי הזה כבר מספק תשואה של כמעט 5%.


המק"מ מהווה כלי מרכזי עבור בנק ישראל לנהל את כמות הכסף במשק ולספוג נזילות. כשהוא מנפיק הרבה סדרות מק"מ, הוא למעשה מקטין את הכסף הנזיל של הציבור, ובכך מצליח לכוון את הריבית ואת ציפיות הריבית. שוק המק"מ יכול ללמד אותנו גם מה המשקיעים במשק צופים בתקופה הקרובה מבחינת גובה האינפלציה והריבית. למשל נכון לכתיבת שורות אלו (מרץ 2023), עקום המק"מ כבר מצביע על ציפיות לריבית בנק ישראל של 5%.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page