top of page

קורונה וירידת הריבית: שאלות ותשובות

עודכן: 12 ביולי 2020

בנק ישראל הודיע על הפחתת הריבית משיעור של 0.25% לשיעור של 0.1%, זאת על רקע התפרצות הקורונה והמשבר הכלכלי שמגיע יחד את המגפה. 0.1% זו הריבית הנמוכה ביותר שהיתה בישראל אי פעם אבל מצד שני זה גם שיעור הריבית שהיתה פה מ-2015 ועד נובמבר 2018.


הורדת הריבית מביאה איתה להמון שאלות - אנסה לענות פה בקצרה על העיקריות בהן



רוצים להישאר מעודכנים ולקבל את העדכונים והטיפים החמים ישירות למייל? יאאלה בואו להרשם

למה בנק ישראל הוריד את הריבית?

באופן כללי, בנק מרכזי מוריד את הריבית כדי לתמוך בצמיחה כלכלית. ברוב העולם הריבית ירדה ובארה"ב הריבית ירדה מהר באוד ביותר מאחוז שלם והיא עומדת כיום על 0%. אם לתאר את ההיגיון בצורה פשטנית - הריבית יורדת ואז לא שווה לשים את הכסף בפיקדון בבנק אז נוציא אותו ונצרוך יותר / נשקיע יותר והנה כסף שעושה משהו במקום לשבת ולעלות אבק. גם לחברות זול יותר לקחת הלוואות כדי להתרחב ויכול להיות שיפתחו מפעל חדש או קו יצור חדש והנה התרחבות כלכלית. אם עולה לכם כעת המחשבה של "כן, אבל הריבית היתה 0.25% ועכשיו היא 0.1% - כמה זה באמת ישפיע?" אז אתם די צודקים.


איך זה משפיע על המשכנתא שלי?

אם כבר לקחתם משכנתא ההחזר החודשי יירד במעט. ההשפעה הישירה של הורדת ריבית בנק ישראל היא בריבית הפריים. כמעט שליש מהיקף המשכנתאות בישראל נלקחות בריבית הפריים וכעת כאמור הריבית הזאת ירדה ב-0.15%. זה יתעדכן לכם אוטומטי במשכנתא כבר בימים הקרובים.


נניח ולקחתם 300 אלף בריבית פריים מינוס חצי (1.25%) ל-25 שנה, כעת אתם תשלמו כאמור 1.1%. במקרה כזה ההחזר החודשי שלכם במשכנתא יירד ב-21 שקלים ל-1,144.


זה זמן טוב למחזר לא?

אוקיי, פה אני צריך שתהיו איתי שניה כי זה יכול להיות מבלבל. נכון שריבית בנק ישראל זה גורם שמשפיע על מחיר הכסף שהבנקים מציעים לנו אבל - וזה אבל גדול - משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך ולכן כשהבנקים מתמחרים אותה הם מסתכלים בעיקר על מה מחיר הכסף לזמן ארוך. כלומר תמחור המשכנתא מושפע הרבה יותר מתשואת אגרות חוב ממשלתיות לטווחים ארוכים מאשר מריבית בנק ישראל. הנה כעת ריבית בנק ישראל ירדה אבל בחודש האחרון תשואות האג"ח הממשלתיות קפצו והביאו לעליה בריבית המשכנתא. תוסיפו לזה שהבנקים בלחץ בגלל עליה בשיעור האבטלה והיקף המיתון שיהיה פה ותקבלו עלית ריביות חדה מאוד (ריבית היא בסוף גם פקטור של סיכון וכעת הסיכון לבנקים עלה).


אז לפחות לעת כתיבת שורות אלו זה עדיין לא הזמן הכי טוב למחזר אבל זה בהחלט יכול להשתנות שהפאניקה תרד ונוכח כלים אחרים שבנק ישראל מפעיל בימים אלו שמטרתם להוריד את מחיר הכסף לטווחים ארוכים.


דברי נגיד בנק ישראל במסיבת העיתונאים שקיים על הפחתת הריבית



אני ממש רגע לפני לקיחת משכנתא - מה הירידה אומרת לגביי?

כמו שהרחבתי בפסקה הקודמת, ריביות המשכנתא ממש עלו בחודש האחרון וכל עוד המשק קפוא ואחוזי המובטלים עולים קשה לצפות לירידה מהותית בריביות. לכן, אם אתם ממש כעת בתהליך ואתם צריכים להעביר את הכסף לקבלן בחודש הקרוב אין לכם פה הרבה מרווח תמרון וירידת הריבית כעת משמעותה ירידה קלה בהחזר החודשי שלכם.


השאלה הגדולה שנותרה פתוחה

השאלות הגדולות באמת הן מתי הקורונה תעבור, איזה עולם יהיה פה אחרי ואיך הכלכלה תראה אבל אלו סוגיות גדולות שאין לי באמת מושג לענות עליהם עכשיו אז אני אדלג עליהן לשאלה גדולה אחרת.


כאמור, הורדה מ-0.25% ל-0.1% לא באמת תשפיע על המשק הישראלי בצורה דרמטית ולכן השאלה הגדולה היא האם הורדה היא רק לאותת לעולם שגם פה יש בנק מרכזי אסטרטיבי שמוריד ריבית ונוקט בכלים מוניטריים אחרים או שהמשבר יחריף עד שיכול להוביל את ישראל בפעם הראשונה בהיסטוריה לריבית שלילית (דבר שכבר נחשב לשגרתי בגוש האירו, יפן ומדינות נוספות).

יש הרבה עדויות שריבית שלילית לאו דווקא מביאה לתוצאה הרצויה ויוצרת המון עיוותים. האם בנק ישראל ייגרר לשם? האם הוא יחזור להדפיס כסף (וירכוש דולרים?) רק לעתיד הפתרונות.


185 צפיות0 תגובות
bottom of page