top of page

החיים עצמם: גל ההתייקרויות יגיע גם למשכנתא שלנו

עודכן: 23 בדצמ׳ 2018

מחיר החשמל מזנק, תעריפי המים יעלו ויצרניות המזון כבר הודיעו אחת אחרי השניה על העלאת מחירים. 7 שנים אחרי המחאה החברתית הגדולה ומחאת הקוטג' נראה שהגלגל מסתובב במלוא העוצמה ועלול להגיע למשכנתא שלנו בשתי דרכים.





כדאי לא להתבלבל בין גל הודעות ההתייקרות. העלאת תעריפי החשמל ב-8.1% במקביל להתייקרות המים ב-4.5% הן החדשות הרעות האמיתיות. חשמל ומים הם כמובן חומרי גלם להרבה מפעלים ועסקים בישראל ולכן מלבד ההתייקרות בחשבונות החודשיים של משק הבית – גם העסקים ירגישו התייקרות בעלויות הייצור וכמובן ינסו לגלגל את זה על הצרכנים.


מוקדם כמובן להעריך את ההשפעה הכוללת של התייקרות המים והחשמל אך אם מוסיפים לזה הודעות נוספות של יצרניות המזון וספקיות הסלולר שהגיעו כולן באופן מחשיד בתקופה זהה אזי סביר להניח כי המחירים במשק יעלו בצורה לא מובטלת כבר בינואר הקרוב.


איך זה ישפיע על המשכנתא שלנו?

באופן המיידי דרך מדד המחירים לצרכן או אם תרצו דרך האינפלציה במשק. בכל 15 לחודש, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד המחירים לצרכן. בגדול, הם בונים סל מוצרים בסיסי שמורכב ממחירי האוכל שאנחנו קונים בסופר, ממחירי החשמל, המים ועוד המון מוצרים אחרים ובודקים את המחיר של אותו סל חודש אחרי חודש.


המדד הוא השינוי בסל הזה. אם המחירים במשק עלו ב-1% אז בעצם האינפלציה (עלית המחירים במשק) עומדת על 1% בשנה. חשוב לדעת שהיעד של מדינת ישראל (של בנק ישראל) הוא שהאינפלציה תעמוד על 1%-3% בשנה. זה אמנם לא תמיד קורה, והם מפספסים לא מעט אבל עדיין צריך לדעת שהמערכת מכוונת למספרים האלו.


המדד משפיע על משכנתאות צמודות מדד (כשליש מכספי המשכנתא שאנחנו לוקחים). רק כדי שלא נדבר יותר מדי באוויר - נניח ולקחתם משכנתא של 600 אלף שקל ושליש ממנה צמוד למדד ל-20 שנה בריבית של 3%. המשמעות היא שאם המדד עולה ב-1% סכום ההלוואה שלכם כבר לא יעמוד על 200 אלף שקל אלא על 202 אלף ולא רק שנוספו לכם 2,000 שקלים ליתרת החוב, כעת תצטרכו לשלם 3% ריבית על 202 אלף שקל.


התייקרות החשמל תקרב העלאות ריבית נוספות

אחד הדברים המהותיים ביותר שקובעים את גובה הריבית היא האינפלציה. בחודש שעבר הודיע בנק ישראל על העלאת הריבית ל-0.25% וציין כי ישקול העלאות נוספות אם האינפלציה תמשיך לעלות. בעת העלאת הריבית עמדו ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים על 1%, כלומר על הגבול התחתון של יעד האינפלציה של הבנק (זוכרים? 1% עד 3%) וההתייקרות הזאת עלולה כמובן לתרום להרמת ראש נוספת של האינפלציה ולכן לסלול את הדרך להעלאות ריבית נוספות.


אנחנו יכולים ללמוד מצרפת

גל ההודעות על התייקרות המחירים במשק מגיע בתקופה מעניינת שכן בצרפת התחוללו בחודש האחרון הפגנות אלימות כמעט על אותו נושא והמפגינים זכו לכינוי "האפודים הצהובים". והתוצאה? בתחילת החודש ראש ממשלת צרפת הודיע על השעיית העלאת המס על הדלק. ההעלאה שתוכננה הוציאה את אלפי האנשים לרחובות. "אתה חייב להיות עיוור או חירש כדי לא לראות ולשמוע את הזעם של האנשים", אמר ראש ממשלת צרפת אחרי שהודיע על השעיית העלאת המיסים, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר.

120 צפיות0 תגובות
bottom of page