top of page

התחזקות השקל - איך זה משפיע על המשכנתא שלכם?

כותרות העיתונים הבליטו בעמודי השער את התחזקות המטבע המקומי מול המטבעות המובילים בעולם. אכן בחודשים האחרונים השקל שב להתחזק ואכן מאז תחילת השנה השקל עלה ב-7.5% אל מול המטבעות המובילים בעולם.



למה זה קורה ומה זה אומר בכלל?


נכון, זה הכסף שלנו ולחלקנו אולי קשה לחשוב במונחים כאלה אבל כוחו של הכסף הוא לא אבסלוטי. שער המטבע נקבע על פי שיווי משקל של היצע וביקוש. כשיש ביקוש בעולם להשקעות מקומיות (שהמטבע הוא שקל) אז זורמים לכאן דולרים שקונים שקלים (והנה יש ביקוש לשקל והיצע גדול יותר של הדולר).


היערכות השוק להורדת הריבית בארה"ב בעוד בישראל המשיכו לדבר על העלאת ריבית תמרצה כסף זר להגיע ולהשקיע בישראל והנה רק בחודש יולי השקל התחזק ב-2.7% מול המטבעות המובילים בעולם. באופן כללי - נתוני המאקרו של ישראל, אקזיטים של חברות היי-טק, הפעלת מאגר ליוותן שאמורה לקרות בקרוב ואירועים נוספים צפויים לתמוך בחוזקה של השקל.



למה זה צריך לעניין אתכם?

נכון, חופשות זולות יותר ונכון, יותר זול להזמין דברים מאמזון ואלי-אקספרס. אחלה


אבל במבט רחב יותר - בנק ישראל התבטא לא פעם שהשקל החזק הוא בעצם הסיבה העיקרית שמונעת מהאינפלציה בישראל לעלות (כשהשקל חזק אז המוצרים והשירותים שאנחנו מייבאים מחו"ל הופכים להיות זולים יותר).


כלומר התחזקות השקל (בין היתר) מונעת לעת עתה עליה של האינפלציה בישראל והנה נכון לחודש יולי, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עמדה על פחות מ-1%. כשהאינפלציה נמוכה יותר מהרף התחתון של בנק ישראל ההסתברות להעלאת ריבית הולכת ומתרחקת. תוסיפו לזה צמיחה גלובלית שהולכת מאטה, החרפת מלחמת הסחר והורדת ריבית בארצות הברית ומדינות נוספות והנה מסתמן שגם בישראל הריבית לא תעלה בקרוב.


את הציפיות של השוק להעלאת ריבית ניתן לראות בצורה די פשוטה בתשואת המק"מ לשנה. והנה הגרף - אם בתחילת השנה תשואת המק"מ גילמה כמעט שתי העלאות ריבית אז כעת תשואת המק"מ יורדת בחזרה ל-0.25% שזו ריבית בנק ישראל הנוכחית. כלומר המשקיעים צופים יציבות בשער הריבית בחודשים הקרובים לפחות.



בשורה התחתונה:


התחזקות השקל היא כח משמעותי שממתן את לחצי האינפלציה מה שמיטיב עם נוטלי המשכנתאות במסלולים הצמודים. יתרה מכך - התחזקות השקל (יחד עם סיבות אחרות) מרחיקה את העלאת הריבית - דבר שיוצר תנאים נוחים לנטילת משכנתא אך גם מיטיב עם מי שכבר לקח משכנתא (בגלל מסלול הפריים).


צריך להוסיף כוכבית קטנה ולהגיד - סיבוב הפרסה בשווקים היה יחסית מהיר ודי אגרסיבי. בתחילת שנה כאמור צפו עוד העלאות ריבית גם בישראל וגם בארה"ב ואילו ביולי הריבית בארה"ב ירדה ופה בישראל בנק ישראל הוציא הודעה לפי הריבית לא תעלה בקרוב. נכון למועד כתיבת שורות אלו - עלית הריבית עוד נראית רחוקה אבל הקטע עם סיבובי פרסה הוא שהם יכולים להתרחש לשני הצדדים...



176 צפיות0 תגובות
bottom of page