top of page

הריבית בדרך לעלות: בכמה יעלה ההחזר החודשי שלנו?

עודכן: 10 באוק׳ 2018

אם לא יקרו שינויים גדולים, בסוף 2018 צפויה ריבית בנק ישראל לרשום עליה לאחר 7 שנים שבהם לא עלתה כלל. למעשה, מאז יוני 2011 הריבית רק ירדה עד שהגיעה לשפל היסטורי של 0.1% - עליו היא עומדת ללא שינוי כבר יותר מ-3 שנים.


על פי הערכות בנק ישראל, בסוף 2018 תעלה הריבית ל-0.25% ובסוף 2019 היא תעמוד על 0.5%. עלית ריבית לאחר 7 שנים צפויה לשנות את חוקי המשחק. זה לא יהיה שינוי של ערב אחד אלא שינוי הדרגתי שבו תנסה כלכלת ישראל לצאת מסביבת הריבית האפסית.




עלית הריבית תשפיע על כולם


הריבית הכל כך נמוכה הייתה יתרון ענק לנוטלי המשכנתאות. הרי כשריבית בנק ישראל נמוכה - גם הריבית על המשכנתא שמשלמים מר וגברת כהן נמוכה וזאת הייתה לאחת הסיבות המרכזיות בשגעון מחירי הדיור בעשור האחרון.

השאלה הגדולה היא מה קורה כאשר הריבית עולה? כיצד זה ישפיע על ההחזר החודשי שאנחנו עתידים לשלם לטובת המשכנתא?  האם העליה חלה רק על נוטלי המשכנתאות החדשות או גם על אלו שכבר לקחו משכנתא בעבר בריבית הנמוכה?


אז קודם כל תשובה מהירה, עלית ריבית הפריים משפיעה גם על נוטלי משכנתאות חדשות (שעתה יקבלו את מסלול הפריים בריבית גבוהה יותר) וגם על נוטלי משכנתאות בעבר (שעתה ההחזר החודשי שלהם יעלה). למעשה, במסלול הזה אנחנו בכלל לא סוגרים עם הבנקים ריבית אלא סוגרים נוסחא. פריים מינוס חצי אומר שנשלם היום 1.1% אבל אם מחר הפריים יעלה ל-2% זה אומר שנשלם באופן מיידי 1.5%.


בכמה יעלה ההחזר החודשי שלי?


עכשיו ננסה להבין איך עלית ריבית משפיעה לנו על ההחזר החודשי. לדוגמא - לקחנו 400 אלף שקל בריבית של פריים מינוס חצי (נכון ליולי 2018 הפריים עומד על 1.6% כלומר פריים מינוס חצי = 1.1%). הנה טבלה שמספרת מה יקרה להחזר החודשי כאשר מתרחשים שינויים בריבית. שיעור העליה תלוי בתקופת ההלוואה.


מסקנה: כל שינוי של 1% בריבית הפריים יגרום לעלייה של כ- 10% בהחזר החודשי. תלוי בתקופת ההלוואה...


ניקח לדוגמא משכנתא בפריים שפרוסה ל-20 שנה. 400 אלף שקל בפריים ל-20 שנה כיום (כשהפריים 1.6%) מייצרת החזר חודשי של 1,857 שקל. כאשר הריבית תעלה ב-1% - ההחזר החודשי יעלה לסכום של 2,043 שקל - עלייה של 10% בהחזר החודשי. מנגד, אותה הלוואה בדיוק ל-30 שנה מייצרת החזר חודשי של 1,305 שקל. עליה של 1% מעלה את ההחזר ל-1,500 שקל - עליה של 15%.


המציאות של השנים האחרונות תהיה כנראה שונה מהמציאות שצפויה בשנים הקרובות ולכן אנחנו חייבים לדעת לתכנן את המשכנתא שלנו ולבצע סמילוציות כדי לדעת מה יקרה להחזר החודשי שלנו כשהריבית תעלה. בסביבה שבה הריבית והמדד מרימים את הראש - מדובר בניהול סיכונים שכל נוטל משכנתא חייב לעשות.


תזכורת קטנה: הבנקים מראים לכם את ההחזר החודשי כיום, הם לא מראים לכם הערכות וסימולציות לאיך תראה המשכנתא בעתיד כאשר תנאי השוק ישתנו.


310 צפיות0 תגובות
bottom of page