top of page

בנק ישראל מאותת להורדת ריבית: איך זה ישפיע עליכם?

אם הייתי עורך את המילון אבן שושן בהגדרה של סיבוב פרסה הייתי מתאר את שוק הריביות בשנה האחרונה. 2019 התחילה עם תחזיות מאוד ברורות: הריבית הולכת לעלות. האנליסטים התווכחו האם הריבית תעלה פעמיים או שלוש ואיך היא תמשיך לעלות ב-2020.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | קרדיט: בנק ישראל

בפועל, העולם שינה כיוון. בארה"ב הריבית ירדה כבר 3 פעמים ברציפות, בגוש האירו היא ירדה ובעוד מדינות רבות וטובות. זה אולי החשש ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין אבל זה בעיקר נתוני מאקרו שמבשרים שהעולם נכנס להאטה כלכלית ובחלק מהמקומות אפילו מיתון.


בסוף חודש אוקטובר, התפרסמו הפרוטוקולים של בנק ישראל. מתוך 5 חברי ועדה שמחליטים מה יהיה גובה הריבית, 2 הצביעו בעד הפחתה של הריבית. זה היה רמז עבה לשוק שהורדת הריבית בדרך ואכן בימים שלאחר הפרסום שער השקל נחלש אל מול הדולר. הנה הפסקה הרלוונטית מתוך הפרוטוקול:




אגב, בשוק ההון אפשר לראות היטב איך המשקיעים מתמחרים את הריבית בעתיד הקרוב מאוד לפי שוק המק"מ (מלווה קצר מועד). באוקטובר 2019 התשואה של המק"מ לשנה עמדה על כ-0.16% (תזכורת: הריבית הרשמית של בנק ישראל באוקטובר היתה 0.25%). למה שתשואה לשנה תיתן פחות מהריבית המרכזית בשוק? נכון, כי המשקיעים כבר מתמחרים ירידה.


הנה הגרף משוק ההון. שימו לב לפיק בתשואה בדצמבר/ינואר 2019 אז כולם כאמור היו בטוחים שמכאן הריבית רק עולה. שימו לב גם לירידה החדה החל מיולי 2019





אז בסבירות לא מבוטלת שאת 2019 נסיים עם הורדת ריבית. מה זה אומר עלינו?


משכנתא:


הריביות בחודשים האחרונים בשוק המשכנתאות כבר ממש ירדו וזה נובע בגלל הסיבה שתיארתי למעלה. המשקיעים כבר תמחרו ירידות ריבית בכל העולם והדבר הזה כבר משתקף במחיר הכסף בישראל. הבנקים למעשה "רוכשים" היום את הכסף במחיר זול יותר ולכן מוכרים אותו במחיר זול יותר. ריביות המשכנתא היום נמוכות מאוד.


בנוסף, אם בנק ישראל יוריד את הריבית זה גם יוריד את ההחזר החודשי של מי שכבר לקח משכנתא בעבר. ההשפעה הישירה של הורדת ריבית בנק ישראל היא בריבית הפריים. כמעט שליש מהיקף המשכנתאות בישראל נלקחות בריבית הפריים. אם בנק ישראל יוריד את הריבית בחזרה ל-0.1% ההחזר החודשי יירד.

נניח ולקחתם 300 אלף בריבית פריים מינוס חצי (1.25%) ל-25 שנה, ונגיד שהריבית ירדה ב-0.15% כך שאתם משלמים כעת 1.1%. במקרה כזה ההחזר החודשי שלכם במשכנתא יירד ב-21 שקלים ל-1,144.

הלוואות רגילות


אותו הסבר של הפסקה השניה במשכנתאות חל גם כאן. מלבד הר המשכנתאות של הציבור, ישנם כ-200 מיליארד שקל שהן הלוואות שלקחו משפחות בישראל בלי קשר למשכנתא (רכישת רכב, סגירת מינוס וכדומה). אנשים שלקחו הלוואה צרכנית יהנו מהורדה קלה בהחזר החודשי.


פנסיה וחסכונות:

ההלוואות זולות אבל יש גם צד שני למטבע. שימו היום פקדון בבנק וכל מה שעשיתם זה למלא את הכסף באבק כי ריבית לא תקבלו שם. הריבית האפסית גורמת לאנשים לנדוד אחרי התשואה והדבר הזה מחייב לקחת סיכונים גבוהים יותר. יותר ויותר כסף נכנס לשוק המניות ולכן השווקים בשיא (נכון לנובמבר 2019).


מצד שני, כשאגרת חוב של מדינת ישראל ל-10 שנים מנפקת תשואה של 0.9% אז ברור שהדבר פוגע בחסכונות ארוכי הטווח שלנו. קשה יותר להשיג תשואה נאותה בסביבת הריבית האפסית.


השאלה הגדולה שנותרה פתוחה

הורדה מ-0.25% ל-0.1% לא באמת תשפיע על המשק הישראלי בצורה דרמטית ולכן השאלה הגדולה היא האם הורדה היא רק לאותת לעולם שגם פה מורידים ריבית או שאנחנו נכנס למחזור ירידות ריבית שיכול להוביל את ישראל בפעם הראשונה בהיסטוריה לריבית שלילית (דבר שכבר נחשב לשגרתי בגוש האירו, יפן ומדינות נוספות).


יש הרבה עדויות שריבית שלילית לאו דווקא מביאה לתוצאה הרצויה ויוצרת המון עיוותים. האם בנק ישראל ייגרר לשם? האם הוא יחזור להדפיס כסף (וירכוש דולרים?) רק לעתיד הפתרונות.


112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page