top of page

איך המלחמה משפיעה על הפנסיה

עודכן: לפני 3 שעות


האמת שזה נושא שפחות כיף לדבר עליו, ובטח לכתוב עליו ועדיין, הוא חשוב.


מלבד החיסכון שלנו, בתוך קרנות הפנסיה יש שני כיסויים ביטוחים מובנים - ביטוח למקרה נכות, וביטוח למקרה מוות (שארים). החוסכים והחוסכות בקרנות הפנסיה הם כמובן המבוטחים אבל הם גם המבטחים (!) כלומר, הם נושאים בעלויות הביטוח באופן ישיר.


מה זה אומר?


מי שמנהל את קרן הפנסיה מפעיל כל מיני מודלים מסובכים שאמורים להעריך בכל שנה כמה כסף יצאו על הביטוחים האלו. כלומר, כמה כסף הקרן תצטרך לשלם לאנשים שחלילה נפצעו או למשפחות של אנשים שנפטרו. לפי זה מחליטים כמה לחייב החוסכים על הכיסויים הביטוחים.


בואו ניקח לדוגמא חוסך שמפקיד 2,000 ₪ כל חודש לחיסכון הפנסיוני שלו. מתוך ההפקדה הזאת, נגיד ש-1,800 הולכים ממש לחיסכון שלנו וש-200 ₪ הולכים הצידה לקופה של ביטוחים. ככה הקרן גובה מכל החוסכים של אותה הקרן ונוצר קופת ביטוחים גדולה שאמורה לשלם לאנשים חלילה בעת מקרה ביטוח, כלומר בעת מקרה מוות או נכות.


אבל בסוף, זה רק מודלים ורק הערכות


מה קרה אם קרן הפנסיה גבתה מהחוסכים יותר מדי? כי בפועל הקרן שילמה פחות קצבאות נכות/שארים ממה שהעריכה תחילה ולכן נשאר כסף באותה קופה צדדית של ביטוחים. במקרה כזה יחזירו הכסף העודף ששילמו יוחזר לחיסכון הפנסיוני שלהם וככה סכום החיסכון יגדל. מצב זה נקרא עודף אקטוארי.


ומה קרה אם גבו מהחוסכים פחות מדי? במקרה כזה קרן הפנסיה תכניס את היד לחיסכון הפנסיוני ותעשה את ההשלמות הנדרשות. מצב זה נקרא גירעון אקטוארי ובהתאם, סכום החיסכון של אותם חוסכים ייקטן.


ככה הפנסיה עובדת, ובמילים אחרות ערבות הדדית זה לא רק סיסמת מלחמה חשובה אלא זה גם הבסיס של קרן הפנסיה. קרנות הפנסיה חייבות להיות מאוזנות אקטוארית כדי לשמור על יציבותן.


הנה ככה זה נראה למשל בדו״ח שהחוסכים והחוסכות מקבלים. במקרה הזה מאלטשולר שחם. ניתן לראות שבמקרה הספציפי הזה היה עודף אקטוארי בסך של 743 ₪. המשמעות היא שהחיסכון הפנסיוני גדל ב-743 ₪ שהם 0.26% מסך החיסכון.



והנה למשל חיסכון במנורה עם איזון אקטוארי שלילי שנגס מהחיסכון של אותו חוסך מעל 600 ₪, וזה חוץ מהדמי ניהול ששילם לאורך השנה. למעשה, אם משווים את התשלום הזה לדמי הניהול, האיזון האקטוארי הגיע לשני שליש מדמי הניהול.




באסון של ה-7 לאוקטובר לצערנו היה מספר נרצחים בלתי נתפס ועוד המון פצועים, הדבר הביא לעלייה בכמות התביעות בקרנות הפנסיה. הדוחות הכספיים של החברות מראים שהמלחמה פגעה במאזן האקטוארי של קרנות הפנסיה. הנה המספרים המלאים, באחוזים, אצל עיקר הקרנות:



בדוח הכספי של קרן הפנסיה של מגדל למשל כתבו כי ״הגידול בתביעות מוות והצפי לגידול בתביעות נכות כתוצאה מהמלחמה השפיע על הגדלת הגירעון האקטוארי בקרן בשיעור של כ- .0.06%״. במילים אחרות, חצי מהגירעון האקטוארי של הקרן מיוחס למלחמה.


עם זאת, המלחמה הקשה לא פגעה, לפחות בינתיים, באופן מהותי ביציבותן של קרנות הפנסיה.


____

שיחזרו הביתה, עכשיו.

בריאים ושלמים






213 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page