תומר ורון

4 אוג 20192 דקות

למה אנחנו מדברים על ריבית אחת ומשלמים ריבית אחרת?

עודכן ב: 5 אוג 2019

אחת השאלות שתמיד שואלים אותי היא מה הקטע שבאישור העקרוני של הבנקים יש שתי ריביות לכל מסלול הלוואה? ולמה אחת יותר גבוהה מהשניה? הגיע הזמן לענות לאותם סקרנים פיננסיים.

אוקיי, התחלנו את המשא ומתן עם הבנקים. התמקחנו, התעקשנו, לא ויתרנו ולבסוף הגענו לתוצאה שרצינו. הבנקאית אמרה לנו שהיא יכולה לתת לנו ריבית של 3.3% באחד המסלולים והוציאה אישור עקרוני. באישור העקרוני מופיע הדבר הבא:

בואו נסתכל על המסלול האמצעי באישור הזה.

רגע, מצד אחד כתוב - 3.3% אבל ממש ליד משמאל כתוב 3.35%. מה ההבדל בין שתי הריביות?

במשפט אחד - 3.3% זו ריבית שנתית נומינלית, 3.35% זו ריבית שנתית אפקטיבית. מה ההבדל ולמה לקלל?

- הריבית הנומינלית זאת הריבית שכולם מדברים עליה. כשאנחנו מתמקחים עם הבנקים אנחנו מתמקחים על הריבית הנומינלית. כשאתם עושים משאו מתן מול הבנקאים ואומרים להם - תראו, בנק אחר נתן לי 3.5%, בואו תורידו ל-3.3% (אתם מתכוונים לריבית הנומינלית)

- הריבית האפקטיבית מחושבת תוך שקלול מועדי תשלום ההלוואה. הרי ברור שיש הבדל אם אנחנו לוקחים הלוואה ב-3% ריבית ומשלמים אותה פעם בשנה או שאנחנו לוקחים הלוואה ב-3% ריבית אבל משלמים אותה לבנק כל חודש.

למה הריבית האפקטיבית גבוהה יותר?

הסיבה נעוצה במונח "ריבית דריבית". הרי את ה-3% ריבית בדוגמא שלנו אנחנו לא משלמים פעם בשנה וזהו, אלא משלמים אותה פעם בחודש.

נעשה רגע חישוב?

נגיד לקחנו 100 אלף שקל הלוואה בריבית של 3% ריבית.

אם היינו לוקחים את ההלוואה הזאת עם תשלום שנתי - היינו צריכים להחזיר בסוף השנה 3,000 שקל (3% על 100 אלף)

כשאנחנו לוקחים את ההלוואה הזאת עם תשלומים חודשיים אנחנו בעצם משלמים לבנק ריבית חודשית של 3%/12 = 0.25%. או אם תרצו במספרים 3,000/12 = 250 שקל.

אבל רגע, נשארו לנו לשלם 2,750 שקל על חשבון הריביות ועכשיו נשלם 0.25% על תשלום יתרת ההלוואה אבל גם על הריבית שנותרה מחודש שעבר. בחודש השלישי אנחנו משלמים עוד 0.25% ריבית, ושוב - נשלם גם על הריבית שנותרה וכך הלאה והלאה עד לסוף השנה.

איך מחשבים את הריבית האפקטיבית?

יש נוסחא מאוד כיפית, הנה אני שם אותה כאן למטה. מה היא אומרת בגדול? נניח ולקחנו הלוואה ב-3.3% ריבית שנתית נומינלית. בפועל - התשלומים מבוצעים בכל חודש והריבית מחושבת גם כך. לכן - לפי הנוסחא, הריבית האפקטיבית תהיה:

Re = (1 + 0.033/12)^12 – 1

לכן הריבית האפקטיבית היא כ-3.35%.

מה אתם אמורים לעשות עם כל החפירה הזאת?

זה פוסט שנועד לסקרנים הפיננסיים שלא הבינו מדוע יש שני סוגי ריביות באישור העקרוני של המשכנתא. בגדול, אין הרבה מה לעשות חוץ מלהבין שהריבית הנומינלית היא הריבית שבה אנחנו משתמשים במו"מ אבל היא לא הריבית המדויקת שיוצאת לנו מהכיס.

#ריבית_אפקטיבית #נומינלית #מתואמת #אישור_עקרוני

    3890
    0